Wybierz: PL DE
Jesteś tutaj: BLOG
  • dostawa
  • co w sklepie?

Blog

 

Oleje

Oleje są częścią naszej diety już od wielu pokoleń, nic więc dziwnego, że wokół ich właściwości narosło wiele mitów. Temat tego, w jakim tłuszczu powinno się smażyć, jest dziś niemal kontrowersyjny. Na różnych etapach rozwoju dietetyki, jako dziedziny zajmującej się zdrowym żywieniem, promowało się różne oleje jako te najlepsze do obróbki produktów w wysokiej temperaturze. Jaka jest prawda według współczesnej nauki? Przede wszystkim smażenie nigdy nie jest zdrowe. Niezależnie od rodzaju tłuszczu jakiego użyjemy do tego procesu. Dzieje się tak dlatego, że w wysokiej temperaturze, która towarzyszy smażeniu, tłuszcz częściowo rozkłada się, zachodzą pewne reakcje, a efektem tego jest powstawanie związków chemicznych, które działają na nasz organizm jak trucizna. Co więcej tłuszcze, białka i węglowodany wchodzące w skład jedzenia, które smażymy lub grillujemy także podlegają temu procesowi – niezależnie od tego jakiego tłuszczu użyjemy. Poruszając temat smażenia możemy zatem mówić tylko o zmniejszaniu niekorzystnego wpływu na zdrowie. W tłuszczu, który wykorzystamy do smażenia ważne jest to, aby miał on jak najwyższą temperaturę dymienia i aby miał jak najmniejszą ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych. Dlatego właśnie do smażenia używamy oleju rafinowanego czyli, upraszczając, pozbawionego pewnych składników. I choć te składniki spożywane na zimno są korzystne dla naszego zdrowia, to w przypadku bardzo wysokiej temperatury rozpadają się, tworząc wspomniane wyżej szkodliwe związki chemiczne. Według współczesnej wiedzy zalecane jest więc wybieranie do obróbki jedzenia w wysokiej temperaturze rafinowanych: oleju kokosowego i oliwy z oliwek. Najpopularniejszy aktualnie olej rzepakowy nie jest opcją najlepszą, ale także polecaną przy krótkotrwałym smażeniu. Ważne jest też aby nie smażyć kilkukrotnie na tym samym tłuszczu. Nie powinno się natomiast smażyć na olejach: słonecznikowym, lnianym i kukurydzianym. Są to tłuszcze, które warto stosować w swojej diecie, ale nie poddając ich obróbce termicznej. I pamiętajcie – smażenie zawsze jest niezdrowe, więc powinno być jedynie okazjonalnym sposobem obróbki jedzenia, na co dzień wybierając zdrowsze alternatywy.